متدهای بازاریابی جدید در واقع همان متدهای قدیمیاست که برطبق خواست، نیاز و فرهنگ جوامع تغییر کرده و به اصطلاح بروزرسانی شده است. در واقع این متدها همان تجربیاتی است که یک بازاریاب در حین بازاریابی به دست میآورد.
یک بازاریاب در هیچ مدرسه یا دانشگاهی نمیتواند این متدهای بازاریابی را بطور کامل بیاموزد و این خود فرد است که طی آزمون خطا و اشتباه در مییابد، بهترین نوع بازاریابی که با شغل و حرفه وی مناسبت دارد، کدام است.
در متدهای بازاریابی جدید به فروش و فروشنده و اثر بخشی فروشنده در فروش کالا اهمیت زیادی داده میشود. ما در این جا به بررسی چگونگی اثر بخشی یک فروشنده حرفهای در بالا بردن فروش کالای یک شرکت خواهیم پرداخت و متدهای جدیدی را برای بازاریابی پیش روی شما قرار خواهیم داد.
تفاوتهای یک فروشنده حرفهای با یک فروشنده غیر حرفه ای
بین یک فروشنده حرفهای و یک فروشنده غیرحرفهای تفاوت زیادی وجود دارد. در هنگام فروش، یک فروشنده حرفهای به نیاز شرکت یا شخص خریدار اهمیت زیادی میدهد و آن شرکت را قانع میکند که این محصول حتماً مورد نیاز سازمان وی میباشد که در این حالت هر دو سوی معامله سود میکنند، که البته این امر احتیاج به کسب دانش شخصیت شناسی دارد.
برخلاف یک فروشنده غیر حرفهای که بدون در نظر گرفتن نیاز مشتری فقط به بیان ویژگیهای محصول خود میپردازد.
از اشتباهات رایج فروشندگان غیرحرفه ای، این است که گمان میکنند زمانی را که صرف فروش یک محصول ارزان قیمت میکنند، باید کمتر از زمانی باشد که برای فروش یک محصول گران قیمت صرف میکنند؛ در حالی که باید بدانند برای تمامیمشتریان شان حتی جزئی ترین آنها ارزش قائل باشند.
یک فروشنده حرفهای میداند که باید در مقام حمایت از مشتری ظاهر شود تا خریدار بتواند به او اعتماد نماید و به چشم یک مزاحم به او نگاه نکند. بنابراین برای اینکه یک فروشنده حرفه باشید، هرگز سعی نکنید تا یک محصول را به مشتری خود بقبولانید، بلکه سعی کنید نیاز او را شناخته و متناسب با نیاز وی به او محصول پیشنهاد کنید.
جملات نقش تعیین کنندگی در برقراری ارتباط دارند. جملات شکیل و بامحتوا به کار ببرید و بدانید یک اشتباه کوچک خسارت بزرگی در پی دارد. برای تمامیمشتریانتان زمان کافی صرف کنید و آنها را تا میتوانید پای میز مذاکره نگه دارید و مانند فروشندگان غیر حرفهای مکالمه را به یک جلسه خلاصه نکنید، بلکه با آنها مخصوصاً اگر شرکت یا سازمانی باشند، قرار ملاقات حضوری بگذارید که در غیر این صورت ممکن است مشتریان خود را به راحتی از دست بدهید.
برای کسب و کار خود حتماً فروشندهای را انتخاب نمایید که به تمامیقسمتهای کار آگاهی داشته باشد و در هنگام سؤال و پاسخهای مکرر، اطلاعات و آگاهی کامل را در اختیار مشتریان بگذارد. یک فروشنده حرفهای قادر است، خریدار را برای خرید مجدد تشویق نماید و از یک مشتری معمولی یک مشتری دائمیبسازد. او به راحتی میتواند سوالاتی که ممکن است مشتری در ذهن بگذراند را حدس زده و با میل و رغبت در توضیحات خود آنها را بگنجاند.
متدهای بازاریابی
- فروشگاه یا وب سایت خود را بر روی کاغذهای کوچکی به صورت آگهی، تبلیغ نمایید و از دیگران بخواهید آنها را ببینند و نظر خود را در مورد آنها بگویند، کارتهای ویزیت کوچک اما با قدرت بالا مانند یک کارت دعوت عمل میکند که اگر آن را به هرکس بدهید، گویی از او دعوت کرده اید تا به فروشگاه شما برای خرید بیاید. همچنین میتوانید ابتکار عمل داشته حتی بخشی از آن را بین کارمندان خود تقسیم کنید تا آنها نیز در این امر با شما مشارکت نمایند و آن کارتهای ویزیت را در هر کجا که میروند استفاده کنند.
- انتخاب یک روش برای بازاریابی مسلماً کار بسیار اشتباهی است روشهای مختلف را استفاده کنید و از مشتریان خود بازخورد بگیرید و نظر آنها را جویا شوید تا بتوانید روش مناسب تبلیغات برای کسب و کار خود را برگزینید.
- همیشه به مشتریان قدیمیخود پای بند باشید با فرستادن پیام یا ایمیل یا کارتهای تبریک از اینکه شما را انتخاب کرده اند تشکر نمایید و با دادن قولهایی چون تخفیفهای ویژه آنها را تشویق به خرید دوباره نمایید.
- برای تبلیغات خود زمان و مکان خاص قائل نباشید. حتی در یک نامه و پست الکترونیکی ساده فرصت را غنیمت بدانید و دست از تبلیغات مجموعه خود برندارید، برای کاهش هزینههای تبلیغات خود میتوانید به دنبال شرکتی بگردید که با کسب و کار شما هم سو باشد. پس در پرداخت هزینهها مشارکتی عمل کنید تا هزینههای شما کاهش پیدا کند.
- با مشتریان خود طوری برخورد نمایید که افراد احساس صمّیمیّت بیشتری با سازمان شما نمایند و رابطهای دوستانه با شما داشته باشند، خدمات اضافه و هرچند کوچک را به مشتریانتان در کنار خدمات اصلی ارائه نمایید تا در خاطر آنها باقی بمانید.
- صداقت در فروش و دوری از هرگونه تقلّب در کار، شما را در پیشبرد اهدافتان یاری میکند. انتخاب قیمت مناسب و متناسب با خدمتی که ارائه مینمایید، شما را یک شرکت متعهد به اصول اخلاقی در میان مشتریانتان معرفی میکند و اگر زمانی اقدام به بالا بردن قیمت محصولات خود نمودید، باید مشتری بالا رفتن کیفیت را در محصولات شما مشاهده نماید که این روش خود بهترین بازاریابی محسوب میشود.
- توجه بیش از اندازه به رقیبانتان شما را از رسیدگی به امور سازمانتان باز میدارد. خوب است که هر از گاهی به فعالیتهای رقیبانتان نیم نگاهی بیندازید امّا اینکه تمام تمرکز خود را به آن معطوف نمایید، کار اشتباهی است.
- مهمترین پیشنهاد سفارش آنهایی هستند که برای بار دوم اقدام به این کار نموده اند پس یک نظر سنجی جامع و کامل برای مشتریان خود تهیه کنید تا هم مشتریان خود را بهتر بشناسید و هم مشتریان برتر خود را مشخص کنید پس میتوانید به آنها به خاطر سود آور بودنشان پاداش بدهید.